Nieuws uit Castricum: kritiek op zwembadplannen
En: nieuwe coalitie stelt zich dinsdag voor
Hallo en welkom bij editie 286 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook drie nieuwe abonnees. Deze week las ik persberichten en politieke documenten, woonde ik een rechtbankzitting in Alkmaar bij en praatte ik in Utrecht met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek over mogelijke steun om deze nieuwsbrief nog beter bekend te maken onder Castricummers. Vrijdagmiddag rondde ik zwetend voor de ventilator deze nieuwsbrief af, om vervolgens met een goed gevoel een biertje open te trekken bij de BBQ. Lees je deze mail direct op zondag, dan kun je tussen 11:00 uur en 17:00 uur naar de zomermarkt aan de Dorpsstraat in Castricum.
In deze nieuwsbrief lees je:
- waarom een strandhuisjesvereniging en exploitanten van strandhuisjes bij de rechter zaten;
- dat de nieuwe coalitie dinsdag zijn plannen presenteert;
- dat een deel van de gemeenteraad ontstemd is over de zwembadplannen van het college;
- en natuurlijk veel kort nieuws!
Wil je mijn nieuwsbrief op vaste basis steunen? Word donateur vanaf 2,50 euro per maand en laat het bedrag automatisch maandelijks afschrijven. Opzeggen kan op ieder moment. Bedankt voor je overweging. Hartelijke groeten Rens Blom
En weer staan de strandhuisjesvereniging en exploitanten tegenover elkaar in de rechtbank
Als journalist is geen dag hetzelfde, maar donderdag voelde toch een beetje als een déjà vu. In februari vorig jaar woonde ik bij de rechtbank Alkmaar een kort geding bij tussen strandhuisjesverenigingen en twee exploitanten. De partijen kwamen er contractueel niet uit, maar besloten na het kort geding om onder begeleiding van een bemiddelaar toch in gesprek te blijven. Zonder resultaat, dus stonden ze donderdag weer tegenover elkaar in de rechtbank van Alkmaar. Ik zat er ook weer, net als supporters van de strandexploitanten en leden van de strandhuisjesverenigingen. De zitting duurde weer 2,5 uur en opnieuw noemde de rechter dat nogal lang voor een kort geding.
Iemand vroeg mij na afloop wat het grootste verschil was tussen de twee zaken. Mijn antwoord dat ik vorig jaar in een winterjas arriveerde en deze keer in een korte broek, was natuurlijk flauw. Vorig jaar ging het om de positie van de strandexploitanten en verhuurdersrol van de gemeente, waarbij de strandhuisjesverenigingen Vereniging Strandhuisjes Castricum (VSC) en Zorgeloos Zuid vreesden voor hun belangen en daarom naar de rechter stapten.
Ruim een jaar later heeft VSC opnieuw een kort geding aangespannen. Ondanks de inspanningen van een bemiddelaar zijn de gesprekken met de exploitanten op niets uitgelopen. Volgens de vereniging worden afspraken die eerder zijn overeengekomen en ondertekend niet nagekomen door Strandhuis Exploitatie BV en Club Zand Verhuur CV (allebei eigendom van de familie de Groot, die ook strandpaviljoen de Deining uitbaat). Deze bedrijven exploiteren de strandvakken waar de strandhuisjes op staan, zowel aan de noord- en zuidzijde van het strand van Castricum. Particulieren zijn eigenaar van de (koop)strandhuisjes.
Een deel van de huisjeseigenaren is lid van verenigingen, die aan collectieve belangenbehartiging doen. VSC wil met de exploitanten eerder gemaakte afspraken 'correct vastleggen'. Die afspraken gaan onder meer over (g)een antispeculatiebeding en de vrijheid om je eigen huisje te renoveren. Afspraken maken lukt niet omdat de exploitanten niet meer willen praten, stelt de advocaat van VSC. Als de advocaat van de exploitanten zegt dat 'de deur om verder te praten gewoon openstaat', attendeert de rechter hem erop dat de advocaat gemaild heeft dat ervoor gekozen is om het overleg te beëindigen. Dat heeft hij ten onrechte gemaild omdat hij dacht dat verder praten geen zin meer had, zegt hij. De exploitanten hadden 'al te lang om het noodzakelijke artikelsgewijze commentaar op hun concepten gevraagd', stelt de advocaat.
Na de nodige beschuldigingen over en weer stelt de rechter treffend dat 'het geen zin heeft om de hakken letterlijk verder in het zand te zetten'. Dat klopt, beamen de partijen. 'We willen er graag uitkomen', zegt VSC. Richard Groot van Deining zegt in zijn slotwoord: 'Ik zit al 35 jaar met de familie op het strand en dit heb ik nog nooit meegemaakt. Inderdaad hebben we in de heat of the moment geschreven dat de deur dicht is, maar ook wij willen er graag uitkomen.'
'U gaat weer met elkaar in gesprek, daar ontkomen we niet aan', concludeert de rechter. Strandhuisjeseigenaren en -exploitanten moeten hun afspraken namelijk contractueel vastleggen. VSC zegt bang te zijn dat de exploitanten wel verder willen praten, maar niet tot een inhoudelijk akkoord willen komen. Hun advocaat verzoekt de rechter daarom om een dwangsom aan het vonnis te hangen, als stok achter de deur om écht verder te praten. Daar lijkt de rechter niet in mee te gaan, wat instemmend ontvangen wordt door de exploitanten. De exploitanten op hun beurt vragen de rechter om als voorwaarde aan VSC op te leggen dat vervolgoverleg start met artikelsgewijs commentaar.
Het vonnis volgt op 9 juli.
Dinsdag horen we de plannen van de nieuwe coalitie

Aanstaande dinsdag is het zover: de nieuwe coalitie van Lokaal Vitaal, VVD en D66 presenteert zichzelf aan de pers. De drie partijen hebben gezamenlijk een comfortabele meerderheid van 14 van de 25 zetels in de gemeenteraad. Dat is belangrijk, want het geeft de partijen vertrouwen dat hun plannen goedgekeurd gaan worden in de gemeenteraad. Ook als oppositiepartijen tegen stemmen.
Dinsdag presenteren de vier aanstaande wethouders zich, maar dat is niet zo spannend. De namen zijn namelijk al eerder bekendgemaakt. Roel Beems en Judith Schram zijn al wethouder namens Lokaal Vitaal (7 zetels) en blijven dat. Andries de Rooij wordt wethouder namens VVD (4 zetels) en Ivor Balke wordt dat namens D66 (3 zetels). De portefeuilleverdeling vindt officieel plaats op 3 juli, in de eerste collegevergadering met burgemeester Ben Tap. De partijen beloven de portefeuilleverdeling nog dezelfde dag publiekelijk te delen.
Boeiender dinsdag is de presentatie van het bestuursakkoord, dus het document met plannen en prioriteiten van de nieuwe coalitie. Waar gaan Lokaal Vitaal, VVD en D66 op inzetten? En welke beloftes uit hun verkiezingsprogramma's zien we juist niet tot nauwelijks terug in het bestuursakkoord? Dat kunnen we vanaf dinsdag lezen. Ik ga dat althans doen, en praat je zondag dan kritisch bij. De drie partijen zelf zijn natuurlijk heel enthousiast over hun bestuursakkoord, dat de titel 'Bouwen aan bloeiende dorpen' draagt. Ik ben benieuwd.
Deel gemeenteraad onthutst over zwembadplannen van college: 'hoe kunt u dit met droge ogen beweren?'

Vorige week las je in deze nieuwsbrief een uitgebreid verhaal over het nieuwe zwembad. Het college deelde een update die duidelijk maakt dat;
- de bouwkosten van het nieuwe zwembad vooralsnog honderdduizenden euro's te hoog zijn en er dus bezuinigd moet worden op diverse onderdelen;
- de wethouder de nieuwe gemeenteraad gaat vragen om tóch meteen in te stemmen met de gelijktijdige bouw van twee sporthallen naast het zwembad;
- de gemeenteraad nog steeds wacht op beloofde documentatie over onder meer de financiën, het ontwerp van het zwembad, het ontwerp van de omgeving rond het zwembad en het energievraagstuk.
Pro (voorheen GroenLinks-PvdA), CDA en De VrijeLijst zijn not amused over hoe het college werkt. Sterker nog, de partijen zijn onthust. Op maandag stuurden ze het college drie A4'tjes aan vragen (pdf) over de gang van zaken. De partijen zijn vooral ontstemd dat het college toegezegde informatie nog niet met de raad gedeeld heeft, maar ondertussen wel een besluit genomen heeft over het voorlopig ontwerp van het zwembad. Ze willen de informatie zo snel mogelijk ontvangen.
De drie partijen zijn ook boos over hoe het college met de kosten omgaat. Het college zegt bij het herinrichten van de omgeving van het zwembad binnen de kaders van de raad te blijven, maar volgens de partijen klopt daar niets van. Zij zeggen dat het college zich aan 2,43 miljoen euro had moeten houden maar nu uitkomt op 4,2 miljoen euro. 'Hoe kunt u met droge ogen beweren dat u binnen de kaders van de raad blijft met uw besluiten', lees ik in de brief.
De raadsleden willen 'op zeer korte termijn' antwoord op hun vragen, maar gaat dat ook gebeuren? De vragen zijn op 23 juni gesteld. Het college stuurde op diezelfde dag een brief (pdf) naar de hele gemeenteraad waarin staat dat alle vragen die na 15 juni gesteld zijn, vanaf 18 augustus (ja, augustus) beantwoord worden. Dat komt vanwege het zomerreces van het college. Het betekent sowieso dat het huidige college, dat sinds de gemeenteraadsverkiezingen op de winkel heeft gepast, zijn laatste vragen beantwoord heeft. Vanaf 18 augustus antwoordt een nieuw college, dat bestaat uit de twee huidige wethouders plus nieuwelingen Andries de Rooij (VVD) en Ivor Balke (D66), raadsvragen.
Het zou mij niet verbazen als raadsleden de presentatie van het bestuursakkoord en nieuwe college volgende week donderdagavond aangrijpen om hun vragen nogmaals onder de aandacht te brengen. Deze presentatie vindt plaats vanaf 20:30 uur op het gemeentehuis.
Kort nieuws:
- Deze week bleek maar weer pijnlijk hoe groot de vraag naar sociale huurwoningen in Castricum is. Kennemer Wonen zette een advertentie online voor een appartement van 53 vierkante meter op Duin en Bosch en kreeg meer dan 750 reacties. Het appartement kost 733 euro per maand.
- De flexwoningen aan de Puikman blijven nóg langer in gebruik. Een paar weken geleden meldde het college dat de units tot 1 oktober blijven staan, en nu is dat opgerekt naar 1 december. Het college heeft het huurcontract kunnen verlengen, lees ik in een brief (pdf) aan de gemeenteraad. Of 1 december de echte einddatum is, durf ik niet te zeggen. Mogelijk presenteert het college in de komende maanden nog een verlenging. In de units wonen nog 23 huurders. Het college doet zijn best om die mensen te helpen aan andere woonruimte. Op de plek van de 'containerwoningen' moet permanente woningbouw verrijzen. Stikstofbeperkingen zitten die nieuwbouw van meerdere appartementencomplexen in de weg.
- In mei zijn op twee verschillende dagen mensen voor de trein gesprongen ter hoogte van de spoorwegovergang aan de Eerste Groenelaan. Zeer trieste gebeurtenissen, waar de politieke partij Pro het college vragen over heeft gesteld. Pro wilde onder meer weten of de gemeente naar aanleiding van de aanrijdingen contact heeft gehad met ProRail over de spoorwegovergang en maatregelen die genomen kunnen worden om de overgang beter te beveiligen. Het antwoord van het college (pdf): 'Wij kunnen niet ingaan op deze incidenten. We zijn periodiek in gesprek met ProRail over de veiligheid van spoorwegovergangen. Voor zover ons bekend, voldoen deze aan de wettelijke veiligheidseisen.'
- Bedrijven op industrieterrein de Boekel in Akersloot kregen donderdag onverwachts visite van de gemeente, politie, Omgevingsdienst en andere partijen. Zij voerden een 'integrale controle' uit en zijn positief. Bijna alle bedrijven voldoen aan de regels en 'signalen van onveilige of verdachte situaties zijn uitgesloten', meldt de gemeente in een persbericht. In dat persbericht zegt de gemeente ook de komende periode meer van dit soort controles uit te gaan voeren.
- De gemeenteraad heeft donderdag een wijziging van het omgevingsplan van Geesterduin 2.0 goedgekeurd (pdf), zodat de ontwikkeling van 215 appartementen bij het winkelcentrum een stapje dichterbij komt.
- Last but not least nog een vrij bizar verhaal uit het Noordhollands Dagblad: de voormalige beheerder van de milieustraat in Castricum heeft jarenlang doelbewust oud ijzer, staal en metaal achterovergedrukt. Mensen leverden dat in bij de milieustraat en de beheerder haalde het stiekem buiten werktijd op, om het materiaal door te verkopen aan handelaren. Hij liep tegen de lamp toen de BUCH-organisatie ontdekte dat er in Castricum veel minder oud ijzer werd geregistreerd dan in Bergen, Uitgeest en Heiloo. Geplaatste camera's betrapten de beheerder, die na 41 jaar dienst ontslag nam bij de gemeente. De rechter legt hem 180 uur taakstraf op. De gemeente Castricum wil ook 336 duizend euro schadevergoeding van de man. Een andere rechter gaat zich over die claim buigen.
Tot volgende week
Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 286 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.
Ik wens je een mooie week,
groeten Rens
